Cetățeni în Comisia de Circulație

Anca Gherasim, reprezentanta pietonilor și a utilizatorilor transportului public în cadrul Comisiei de Circulație, colaboratoarea CIVICA și inițiatoarea proiectului Playing Out în Iași, ne oferă o perspectivă asupra faptului că îmbunătățirea mobilității din Iași nu implică doar responsabilitatea de a răspunde nevoilor șoferilor, ci, mai degrabă, de a veni cu soluții în întâmpinarea pietonilor, a bicicliștilor și a persoanelor care folosesc transportul în comun.

Sursă foto: Marian Bîrlădeanu

M-am întâlnit cu Anca pentru a afla ce impact are Comisia de Circulație în viața locuitorilor din Iași și în ce fel ajută implicarea unui cetățean în astfel de structuri decizionale pentru transparentizarea demersurilor publice.

IMPLICAREA ÎN COMUNITATE A DEVENIT O PREOCUPARE CONSTANTĂ

Anca se implică în proiecte pentru comunitate de mai bine de cinci ani (Playing Out, Strâng după Cățel, Forumul Democrat al Germanilor Iași) pentru că a remarcat că anumite decizii ale administrației locale nu sunt aliniate cu nevoile reale ale oamenilor și așa a decis să contribuie la creșterea calității vieții

„De-a lungul ultimilor ani m-am implicat mai mult pentru că am observat diverse nevoi din comunitate și m-am gândit ce șanse are un cetățean să le rezolve, dacă face o sesizare. Cum ar ști ce pași să urmeze sau cum să prezinte o situație? M-am interesat de cum procedează alții în astfel de situații, pentru a putea învăța din greșelile lor cu scopul de a îmbunătăți astfel de demersuri.”

În ultima perioadă, Anca a urmărit mai atent felul în care deciziile luate de Comisia de Circulație impactează fiecare categorie de participanți la trafic. De exemplu, a observat cum unele hotărâri, precum desființarea unor treceri de pietoni sau posibilitatea parcării autovehiculului pe trotuare și pe piste de bicicletă, favorizau în special șoferii, în detrimentul bicicliștilor sau a pietonilor. 

De atunci, ea încearcă să identifice un punct de echilibru pentru toți participanții la trafic: de la pietoni până la cei care folosesc mijloacele de transport în comun. Așa a sesizat că este nevoie de un reprezentant al pietonilor, bicicliștilor și utilizatorilor de transport public, o voce (la nivel decizional) care să aducă la cunoștință dificultățile existente ale acestor categorii.

Pentru a înțelege mai bine ideea de armonie în mobilitate, Anca mi-a arătat un desen, intitulat Ultimul pieton, realizat de un umorist olandez, în Amsterdam, în 1965. Artistul a vrut să ilustreze faptul că, 10 ani mai târziu, în mijlocul unui trafic extrem de aglomerat, polițiștii erau nevoiți să protejeze un pieton care voia să treacă strada pentru a nu fi călcat de mașini.

„Acea poză a trezit autoritățile și societatea olandeză că nu e sustenabil să trăiești înconjurat de mașini, fără alternative pentru transport. De atunci, mobilitatea urbană din Amsterdam s-a schimbat treptat, astăzi devenind un exemplu de bună practică.”

Sursă fotografie

Această fotografie a marcat pentru ea un moment important, în care și-a dat seama că se pot face schimbări și că trebuie să existe soluții reale și pentru Iași.

INIȚIATIVA CETĂȚENI ÎN COMISIA DE CIRCULAȚIE ȘI CE ÎNSEAMNĂ PENTRU IAȘI

Un aspect care a frământat-o constant a fost traficul din Iași, care devine din ce în ce mai îngreunat. Soluția care a văzut că funcționează în alte orașe pentru fluidizarea transportului auto sunt mijloacele alternative de transport (bicicleta, transportul în comun etc.). 

Problema aici este că nu există un reprezentant în Comisia de Circulație pentru cetățenii care utilizează transportul public sau pentru bicicliști. Nu este o voce care ar putea susține și prezenta dificultățile acestei categorii.

Anca s-a gândit să acționeze și să caute variante pentru a pune în mișcare un plan. A început să se consulte cu persoane apropiate de la serviciu despre mobilitatea urbană, a luat ca reper un model din străinătate pentru organizarea și implementarea unor inițiative adresate traficului urban, totul pentru a duce acțiunea ei mai aproape de administrația locală.

Un rol esențial în acest demers l-a avut CIVICA pentru că, după ce a propus ideea ei în cadrul proiectului Cetățenii Conduc, a beneficiat de îndrumare și sfaturi din partea celor din asociație pentru pașii următori.

Anca i-a scris un e-mail lui Andrei Postolache, consilier local, unde i-a prezentat ideea și felul în care ar beneficia ieșenii de un reprezentant în Comisia de Circulație. În felul ăsta, comunitatea bicicliștilor și a utilizatorilor de transport public ar avea o voce și un cuvânt de spus în luarea deciziilor. 

DEMERSUL PROIECTULUI ȘI PRIMELE PROVOCĂRI ÎNTÂMPINATE

La un an de la conversația cu Andrei Postolache, acesta a informat-o pe Anca de faptul că primarul și cei din administrație sunt de acord cu propunerea ei. Ulterior, a trebuit să vină cu două nume, unul pentru un reprezentant la pietonilor și al celor care folosesc transportul în comun și altul pentru comunitatea bicicliștilor.

 „Am fost încântată să primesc acordul celor din administrație, dar apoi m-am întrebat ce fac,  pe cine să propun și de unde iau oamenii.”

Din partea comunității bicicliștilor auzise de Eugen Harasim, o persoană care și-a manifestat constant interesul pentru această categorie. El a realizat un grup pe Facebook, Comunitatea ciclistilor de sosea din Iasi, și are o inițiativa propusă pe Cetățenii Conduc. Prin urmare, el a fost primul ales să reprezinte vocea bicicliștilor.

Pentru reprezentantul pietonilor și utilizatorilor de transport public, Anca voia selectarea unei persoane într-un mod democratic, cineva calificat și dispus să reprezinte vocea ieșenilor. Un amic a informat-o despre un grup pe Facebook – Susținem transportul public în Iașiîn care s-au adunat persoanele pasionate de transportul public ieșean și unde ea ar putea să scrie despre inițiativă. 

La postarea ei, o singură persoană și-a arătat interesul, însă nu s-a concretizat în nimic. Aceasta a fost prima provocare serioasă pentru proiect: găsirea unui reprezentant al pietonilor și al celor care folosesc CTP.

În cadrul ședinței de Consiliul Local cu primarul și viceprimarul, Andrei Postolache a deschis subiectul acțiunii propuse de Anca. Primarul și-a arătat susținerea și a cerut numele reprezentanților care să facă parte în Comisia de Circulație, pentru a aproba decizia pe loc. 

Anca a fost sunată atunci pentru a oferi cei doi reprezentanți. Pentru a merge înainte cu acțiunea, Anca s-a hotărât să reprezinte chiar ea pietonii și utilizatorii transportului public, iar Eugen Harasim să fie vocea bicicliștilor. În aprilie 2019, ea și Eugen au devenit membri în Comisia de Circulație, din partea cetățenilor.

Workshop organizat de Optar pe tema mobilității urbane durabile / Fotografie din arhiva personală a Ancăi Gherasim

De când face parte din Comisia de Circulație, Anca se confruntă cu o altă provocare: convingerea membrilor din Comisie că toți participanții la trafic trebuie luați în considerare. Asta deoarece tendința este, în continuare, de a favoriza șoferii auto.

Sunt ședințe ale Comisiei de Circulație în care deciziile luate o nemulțumesc și nu reușește să atragă susținerea celor prezenți care sunt mai preocupați de crearea de facilități pentru cei care utilizează mașina personală, aspect ce este în opoziție cu principiile de mobilitate urbană durabilă. 

Un exemplu în acest sens este aprobarea desființării trecerii de pietoni în zona Moara de Foc. Motivația primită a fost pentru fluidizarea traficului. Anca a atras atenția că o astfel de măsură „îi dezavantajează pe pietoni, sporește riscul de accidente și încurajează utilizarea autovehiculelor personale în detrimentul mersului pe jos sau utilizării mijloacelor de transport în comun.Ea mi-a spus că există un Plan de Mobilitate Urbană Durabilă care, din păcate, rămâne doar un document strategic care nu este luat în considerare de cei care decid despre cum putem avea o mobilitate mai bună în Iași. 

Însă, Anca rămână încrezătoare că dacă va insista și va veni cu soluții realizabile în timp, lucrurile se vor schimba în bine.

AVANTAJELE PROIECTULUI PENTRU COMUNITATEA IEȘEANĂ

Odată ce au primit acest rol, Anca și Eugen au căutat o modalitate prin care să poată ajunge la cetățeni pentru a putea prelua vocile cele mai reprezentative cu scopul de a le prezenta în comisie. 

Au primit ajutor de la CIVICA via unul din fondatori, Iulian Boia, care le-a sugerat să prezinte proiectul în cadrul grupului Iași 2016-2030 mobilitate urbană durabilă. Acolo au scris despre ce face Comisia de Circulație, cu ce se ocupă și alte detalii, pentru a putea selecta ideile cele mai esențiale care ar putea fi adresate în ședințe. 

O parte din ideile prezentate, deja s-au concretizat și sunt vizibile în oraș. Primul lucru pe care Anca l-a vizat a fost să se gândească la participanții vulnerabili din circulație, cum ar fi bătrânii sau persoanele cu dizabilități. O soluție găsită a fost accesibilizarea trecerilor de pietoni, deoarece tranzițiile dintre stradă și trotuar pun în dificultate persoanele cu deficiențe locomotorii, părinții cu cărucioare pentru copii și pe cei care folosesc mijloace de transport nemotorizate.

În prezent, s-a aprobat refacerea a zece treceri de pietoni, iar finalizate sunt cele din zona străzii Cuza Vodă, în dreptul Filarmonicii „Moldova” Iași și a Hotelului Continental, din zona Copou, în dreptul Seminarului Teologic Ortodox Iași și în stația de autobuz a Universității „Al.I.Cuza” Iași, pe direcția de mers spre centru.

 Printre propunerile acceptate se mai numără:

  • Prioritizarea tramvaielor care ies de pe strada Palat, cu adăugarea semnului de circulație Cedează trecerea pentru mașini, pentru a ușura transportul mijloacelor publice;
  • Interzicerea accesului auto din fața Palatului Culturii, de la Troiță spre stradă; Anastasie Panu, fiindcă este o zonă aglomerată și circulată de pietoni;
  • Succesului evenimentului Playing Out – Străzi pe care zburdă copiii;
  • Aprobarea montării de popici pe carosabil pe bulevardul Socola, pentru că acea zonă reprezenta un real pericol pentru pietoni (mașinile nu au vizibilitate).

Sunt mulțumită să văd că sunt lucruri care se schimbă. Lucruri punctuale, eficiente și cel mai important, pe care le facem împreună, cetățeni și autorități. Dar sunt aspecte și modificări ale mobilității urbane care se lasă așteptate, care fac din Iași un oraș neprietenos cu pietonii.”

Anca îmi explică cum adaptarea ei relativ rapidă, ca cetățean voluntar într-o structură din Primăria Iași, s-a datorat și unor funcționari publici dedicați și dornici să contribuie în susținerea din domeniul mobilității. Un exemplu este doamna Crihan Daniela, de la Serviciul Străzi Municipale, pe care s-a putut baza în inițiative precum Playing Out.

IMPORTANȚA IMPLICĂRII CETĂȚENILOR ÎN COMISII LOCALE

Toate aceste acțiuni concretizate în cadrul Comisiei de Circulație au arătat că se poate, motiv pentru care am întrebat-o pe Anca despre necesitatea implicării oamenilor în deciziile administrative. Mi-a explicat despre importanța transparentizării acestor procese, începând cu deciziile administrative și continuând cu aportul direct pe care îl poate avea un cetățean.

„Comisiile tehnice ale primăriei, cum e și cea de circulație, nu au consilieri locali în componență. Deci, gradul de transparență este destul de mic, cetățenii fiind informați direct asupra deciziilor finale. Un reprezentant al societății civile poate explica cum funcționează aceste comisii, cum se iau deciziile, care-s propunerile la fiecare ședință ș.a.m.d. Creșterea gradului de transparentizare ajută până la urmă și administrația locală. 

Dacă oamenii știu și înțeleg ce se întâmplă acolo, și deciziile vor fi mai ușor de aplicat, se va obține o conformare voluntară mai ridicată și crește încrederea în administrație, ajungându-se la o situație win-win.”

 

Acest material este realizat în cadrul proiectului Cetățenii Conduc. Ai puterea fără să fii politcian, implementat de Asociația CIVICA. Ioana este freelancer content writer, profesor de limba engleză și cea care documentează inițiativele cetățenești din cadrul proiectului. Îi puteți scrie la ioana.faghian@asociatiacivica.ro.