Rastele de biciclete sugestive – alternativă eficientă pentru parcarea bicicletelor în Iași

Ioana Amăriuței-Popa, fondatoare ProBikeAddiction, fostă jurnalistă la Ziarul de Iași și content writer freelancer, ne arată cum Iașul poate deveni un oraș mai practic în ceea ce privește mobilitatea urbană prin încurajarea deplasărilor pe biciclete. 

Introducerea proiectului Rastele de biciclete sugestive propune o idee simplă: pe locul de parcare a unei singure mașini pot parca zece biciclete, fapt ce ar stimula mersul pe bicicletă, mai ales în zonele aglomerate de trafic.

M-am întâlnit cu Ioana ca să aflu ce a determinat-o să inițieze acest proiect, ce a învățat pe parcurs și care e statusul la nivelul comunității din Iași.

A experimentat expedițiile în natură încă din copilărie

Ioana s-a născut în Iași, are doi copii, Ștefan de 10 ani și Maria de un an și două luni și împreună cu soțul ei, Cristian, au creat ProBikeAddiction — o organizație care ține cursuri de învățat mersul pe bicicletă și realizează tururi ghidate de cicloturism.

Pasiunea ei pentru natură i-a fost transmisă de mică prin influența bunicilor care obișnuiau să facă expediții pe munte și trasee pe Transfăgărășan. Mama ei este inginer geolog și Ioana îmi povestește că ea i-a făcut pentru prima oară cunoștință cu muntele.

„Interesul pentru natură și călătoriile pe bicicletă a ținut de educație, dar în timp am descoperit frumusețea și bucuria de a face trasee în păduri, munți sau prin jurul Iașului. Maria, la două luni, a fost cu noi în Călimani, unde am făcut tabără de mountain bike și nu am avut probleme. Ștefan este foarte bun pe off-road și îi place mult să îi ajute pe ceilalți copii mai mici pe trasee. De mic el ne-a dat două roluri importante mie și soțului: tati e artist de biciclete și mami e căutător de povești.”

Ciclismul este pasiunea soțului care este mecanic de biciclete, ghid de turism și trainer la toate cursurile organizate de asociația lor. El a făcut-o pe Ioana să înțeleagă care sunt beneficiile acestei activități. Au călătorit și în alte țări precum Austria sau Olanda ca să experimenteze eficiența și valoarea pe care ciclismul le oferă cetățenilor.

Avantajele unui Iași bike friendly sunt multiple

Am întrebat-o de unde vin motivația și atenția spre comunitatea ieșeană și Ioana mi-a explicat că a realizat cât de mult câștigăm dacă suntem dispuși să construim un oraș prietenos cu biciclete. 

Beneficiile sunt multe, începând de la mișcarea fizică, transportul rapid și continuând cu relaxarea și starea de bine pe care le ai atunci când faci o plimbare prin Iași. E și o șansă de a descoperi locuri noi sau de a explora orașul diferit.

„Atunci când ieșenii vor putea înțelege cât de benefic este ciclismul și în ce fel au ocazia să cunoască Iașul de pe bicicletă, cred că viața lor se va transforma în bine. Devii mai conectat cu tine, mediul înconjurător și capeți și o formă fizică mai bună.”

Ioana mi-a explicat cât de mult ar avea de câștigat ieșenii cu privire la circulația infernală din oraș la orele de vârf, dacă ar exista o alternativă de transport. Cu cât mai mulți oameni ar alege bicicleta în defavoarea mașinii, cu atât traficul ar deveni mai aerisit și mai fluid.

Pe de altă parte, ea și soțul ei au discutat cu alți bicicliști ieșeni despre ce îi demotivează să meargă cu bicicleta în oraș. Pe lângă lipsa unei infrastructuri solide și probleme serioase de poluare, lipsa parcărilor sigure pentru biciclete este un inconvenient important.

Ideea pentru Rastele de Biciclete Sugestive a apărut dintr-o nevoie personală

În noiembrie 2017, Ioana a fost în Graz cu un proiect Erasmus în interes de serviciu, unde a observat cât de bine era organizat transportul alternativ și cum există o cultură solidă în jurul conceptului de transport fără mașini. Această călătorie a determinat-o să ia atitudine și să ia în considerare necesitatea unei infrastructuri pentru transportul alternativ în comunitatea ieșeană. Prin urmare, soluția practică la care a ajuns a fost realizarea rastelelor de bicicletă sigure și practice pentru ieșeni.

„M-am gândit că pistele necesită un efort financiar mare. Eu voiam să fac ceva practic care să aibă un impact palpabil pentru Iași. Într-o zi, mergând pe stradă, mi-am dat seama că pe locul unei mașini pot parca zece biciclete. Această revelație mi-a dat curaj că aș avea o șansă dacă aș propune autorităților locale construcția a 10 rastele de bicicletă.”

Ioana s-a gândit la cine poate apela ca să își ducă intenția mai departe și să nu rămână doar o idee de proiect. Știa de pe Facebook despre activitatea CIVICA și proiectul Cetățenii Conduc, prin care ieșenii puteau propune inițiative care să fie adoptate și susținute de consilierii locali.

În decembrie 2017 a prezentat proiectul în fața asociației CIVICA și a primit aprobarea lor de a implementa ideea cu sprijinul unui ales local. Consilierul responsabil de inițiativa lor a fost Eduard Boz și împreună cu cei de la CIVICA au avut întâlniri constante pentru realizarea acțiunii. Au discutat planul de implementare, de ce documentație ar fi nevoie, ce departament s-ar putea ocupa de fiecare aspect administrativ și legal, toate pentru a obține claritate în acest proces.

Demersuri și provocările întâmpinate pe parcurs au devenit lecții importante

Alături de soțul ei, Ioana a fost implicată în toate etapele proiectului: de la idee la implementare.

„M-am gândit cum aș putea ușura demersurile de desfășurare ale acestei acțiuni. Împreună cu soțul meu am realizat documentația, cum ar trebui să arate rastelele, ce dimensiuni optime să aibă și am oferit administrației locale trei firme care să producă modelul fezabil. Din partea noastră, Primăria a avut toată susținerea, iar noi am venit cu soluții concrete.”

Pe parcurs a realizat că există o colaborare deficitară între departamentele publice, abordări superficiale pe partea de procedură și lipsa unui termen clar pentru punerea în funcțiune a rastelelor, iar că toate astea vor afecta proiectul în sine.

Ioana a menționat trei arii majore unde a întâmpinat dificultăți semnificative:

1. Lipsa unui departament specializat pe infrastructura de mobilitate urbană alternativă;

Există mai multe departamente care trebuie să se implice și să colaboreze pentru a implementa corect acest proiect:â

„De exemplu, pentru locurile de parcare avem nevoie de aprobare de la Serviciul Administrare Parcări, iar pentru achiziția rastelelor era necesară aprobarea de la Întreținere, revizie, montare și reparare aparate joacă şi echipamente agrement. Însă, între aceste servicii publice de administrare nu era o cooperare concretă sau niște reguli clare de urmat. Acest lucru a dus la întârzieri și îngreunarea realizării proiectului.”

2. Proiectul urmărește principii solide, dar autoritățile caută calea mai ușoară;

Când Ioana a gândit această acțiune a vrut ca rastele să fie fixe și nu mobile, pentru siguranța bicicliștilor. Dacă ar fi mobile, fixând doar roata din față, ele ar fi putut fi ușor de mutat. Mi-a explicat că atunci când deții o bicicletă mai scumpă sau performantă, nu vrei să riști să o parchezi pe un loc retras, de unde ar putea fi furată. Își dorea ca rastelele să fie împământate pentru securizarea vehiculelor cu două roți.

3. Întârzierea implementării rastelelor poate să afecteze încrederea în reușita proiectului.

Deși suntem la finalul anului 2019, Ioana mi-a spus că speră ca la începutul primăverii să fie montate aceste rastele, deoarece ar fi o perioada ideală. 

Pentru că a urmărit pașii de implementare și pentru că a ținut ca această inițiativă să se facă așa cum trebuie, conform unor principii sănătoase — utilizarea de materiale calitative, amplasarea în zone utile, securizarea să fie atât la nivel de cadru cât și de roți, acțiunea comunitară nu are nici acum un termen clar de finalizare.

Ioana mi-a spus că urmărește să intre în audiență la dl. primar Mihai Chirica și dl. viceprimar Gabriel Harabagiu pentru a fixa când vor fi amplasate rastelele, sperând ca ieșenii se bucure de acestea cât mai curând.

Viitorul Rastelelor Sugestive depinde de noi toți

Ioana mi-a confirmat că au stabilit amplasamentele, materialele, dimensiunile și modelul pentru construcție, așa că tot ce mai rămâne este o dată fixă de implementare a rastelelor din partea Primăriei.

La momentul de față, această inițiativă este pe punctul de finalizare, iar Primăria și-a manifestat din nou intenția de a le monta în locurile centrale și aglomerate din Iași (în fața Casei de Cultură a Studenților, Rond Agronomie ș.a.). Recent, într-un interviu cu dl. primar Mihai Chirica a confirmat că urmărește ca în viitorul cel mai apropiat să se desființeze câte un loc de parcare pentru mașini în zece zone din Iași pentru a amplasa aceste locuri de parcare pentru biciclete. 

Implicarea dumnealui este crucială și Ioana a văzut cât de important este ajutorul și colaborarea cu instituțiile statului. Dacă un plan de acțiune este bine structurat, beneficiile pentru oraș sunt prezentate clar și există determinare din partea tuturor, atunci succesul este palpabil.


Am vrut să înțeleg de la Ioana ce a determinat-o să nu renunțe la acest proiect după doi ani de la conceperea lui. Mi-a spus că este genul de persoană care atunci când se implică într-o inițiativă nu renunță până aceasta nu este concretizată.

În acești doi ani, de când a susținut acțiunea și a fost prezentată Primăriei, ea a investit mult timp în toate demersurile necesare, iar asta i-a alimentat dorința de a produce o schimbare pozitivă și de impact pentru Iași.

Nu a fost interesată ca lucrurile să fie făcute superficial doar pentru a bifa finalitatea unei inițiative. A insistat să se respecte întocmai procedura de proiect. Intenția a fost să fie o acțiune eficientă, funcțională, dar și simbolică. Și-a dorit să demonstreze că se poate și că putem crea condiții propice pentru deplasarea pe bicicletă.

În final, Ioana lasă un ultim sfat celor care doresc să se implice în acțiuni comunitare:

„Cine dorește să contribuie cu idei sau acțiuni pentru comunitate are de câștigat. Dacă ai răbdare, insiști, nu renunți și te mai și bucuri de tot procesul — chiar dacă sunt obstacole pe parcurs — la final, satisfacția e amplificată. Simți o fericire și o liniște greu de descris, dar care te motivează și îți fac viața, cu adevărat, mai împlinită.”

 

Acest material este realizat în cadrul proiectului Cetățenii Conduc. Ai puterea fără să fii politcian, implementat de Asociația CIVICA. Ioana este freelancer content writer, profesor de limba engleză și cea care documentează inițiativele cetățenești din cadrul proiectului. Îi puteți scrie la ioana.faghian@asociatiacivica.ro.