Un cuplu de ieșeni inovează în educație printr-o aplicație digitală interactivă

Soții Ungureanu, doi oameni vizionari și determinați, au revoluționat felul clasic de predare și învățare în școlile românești prin crearea platformei ASQ – Another Smart Question. 

Era într-o zi de vineri, la orele 17:00, când am ieșit la cafea cu Ana și Cătălin Ungureanu ca să aflu despre platforma la care lucrează deja de doi ani. M-am dus să îi cunosc ca să înțeleg ce îi determină să lucreze la proiectul ăsta și cum le face viața mai bună. Am aflat mult mai multe de atât. 

Abilitățile complementare ale soților Ungureanu i-au ajutat să facă prima versiune de ASQ

De cinci ani, Ana lucrează ca profesoară de matematică la școala din Valea Lupului, județul Iași dar și la școala particulară Varlaam Mitropolitul. Pasiunea ei pentru a fi la catedră pare că a descoperit-o timpuriu și că încă îi alimentează bateriile în tot ceea ce face.

„Din clasa a treia am știu că voi fi profesoară de matematică, de când doamna învățătoare mi-a observat și lăudat aptitudinile pentru matematică, eu îndrăgostindu-mă de claritatea, logica și organizarea pe care această disciplină ți-o oferă.”

Cătălin, soțul ei, este programator de profesie și lucrează cu firme din Statele Unite, elaborând și testând aplicații. Este pasionat de calculatoare de când era în liceu, când a deschis și printre primele săli de jocuri online din Iași în anul 1997. 

„Când în sfârșit ai mei mi-au cumpărat primul calculator eram fascinat și nerăbdător să petrec cât mai mult timp la el. Ca orice copil, mai întâi m-au atras jocurile. Jucam Diablo, Half Life sau Starcraft până dimineața la 3-4 și apoi mă duceam la școală epuizat. Eram pur și simplu captivat de lumea digitală.”

În momentul în care Ana a realizat că nu poate preda într-un mod dinamic, în care să urmărească progresul fiecăruia, a luat atitudine. L-a rugat pe Cătălin să o ajute cu o soluție, cu ceva simplu, nici ea nu știa bine. Inițial voia o aplicație online care să îi permită să monitorizeze evoluția fiecărui elev și să dea teste online care să scurteze timpul de verificare a rezultatelor. Așa a apărut prima tentativă ASQ.

Soluții reale la probleme reale
În rol de profesor, Ana simțea că nu este eficient și de actualitate felul de predare clasic și folosirea resurselor existente pentru a stimula elevii să învețe și să progreseze pentru că nu reușea să mențină un ritm pentru fiecare, iar unii rămâneau în urmă.

„În primul an de învățământ mi-am dat seama că nu pot preda pasiv, folosind doar fișe ca element de noutate, elevii plictisindu-se și părându-mi rău de copiii care nu progresau. Fizic este imposibil să te ocupi de fiecare elev în parte pentru că nu este timp suficient.

Acesta e contextul în care a apărut ASQ — platformă online de predare și învățare. Soții Ungureanu s-au gândit la un sistem și o organizare pentru crearea acesteia într-un mod care să răspundă cu adevărat cerințelor de la clasă ale profesorilor și elevilor. 
Primul pas a fost identificarea următoarelor trei probleme majore în sistemul de învățământ românesc la care platforma să vină cu soluții:
  1. Concentrare pe elevii dotați mental. Au șanse de perfecționare a competențelor elevii cu potențial mare și cei care au susținere și sprijin din partea părinților. 
  2. Analfabetism digital din partea unor cadre didactice. Mulți profesori se sperie și se simt inconfortabil cu introducerea tehnologiei ca ajutor și stimulent în organizarea și predarea materiei. 
  3. Numărul mare de elevi și timpul insuficient pentru fiecare. Este aproape imposibil să poți monitoriza 25-35 de elevi în 50 de minute. 
Al doilea pas a fost folosirea datelor identificate pentru a realiza și sistematiza aplicația ca să fie ușor de implementat în timpul orelor. Cătălin scria codul, apoi ea testa la ore aplicația. După fiecare oră, se consulta cu soțul ei pentru a adăuga și alte completări ca să aducă platformă la o variantă mai bună și mai eficientă pentru disciplina predată.
Adaptată la nevoile curente ale sistemului educațional, ASQ facilitează progresul tuturor copiilor

ASQ este o platformă educațională gratuită, accesibilă tuturor care au acces la Internet, utilă pentru toate disciplinele și anii de studiu. Scopul folosirii este ca elevii să își însușească, să aprofundeze și să exerseze noțiunile predate într-o manieră stimulantă, lucrând online, împreună cu cei de la clasă sau individual, primind recompense virtuale. 

„În 85% din cazuri, elevii știu exact ce au de rezolvat, lucrează individual iar eu știu fiecare ce face, creându-se o atmosferă de colaborare și implicare reală în dezvoltarea cunoștințelor. Iar eu mă pot concentra pe cei care nu se descurcă așa ușor, observând și intervenind direct, pentru a nu rămâne aceștia în urmă.

ASQ ajută profesorul să monitorizeze progresul elevilor, să evalueze teste, teme, dar și să îi identifice pe cei care nu se descurcă pentru a îi ghida într-un mod interactiv și accesibil. 
De exemplu, la ora de matematică, elevii Anei se loghează pe platformă de pe telefoane, ea explică materia și le dă exercițiile. Fiecare elev rezolvă individual o problemă, sau pe echipe, iar ea poate monitoriza online și în timp real cât de bine lucrează fiecare copil în parte. Unde constată că un elev nu se descurcă, se duce la el și îi oferă sprijinul necesar. În felul acesta, fiecare copil poate evolua și asimila informațiile în propriul ritm.

„Această platformă oferă tuturor elevilor șansa de a progresa pentru că în calitate de profesor ești prezent virtual și poți monitoriza pe loc ce face fiecare. Poate cineva nu are curajul să îți ceară ajutorul la o problemă. Tu poți vedea asta, putând merge direct la elev pentru a fi îndrumat.

Principalele beneficii pe care familia Ungureanu le-a identificat de la crearea platformei sunt:
  • Accesul la conținut interactiv prin lecții cu explicații video intercalate cu cereri de feedback, exerciții cu exemple de rezolvări, jocuri și competiții alături de colegi.
  • Recompensare pentru progres, răsplătite cu puncte, medalii și creștere în nivel.
  • Simplificarea și eficientizarea activității profesorului pentru că nu mai pierd timp prețios evaluând pe rând elevii la tablă sau corectând lucrări atât de des. Dau teste care se corectează automat pe baza unui sistem stabilit. 
  • Părinții pot deveni mai prezenți în viața copiilor prin logarea de pe conturile acestora pentru a vedea ce au lucrat, cum au fost evaluați, ce nu le-a fost accesibil. 
  • Stimularea elevilor să devină autonomi pentru că singuri identifică și lucrează exercițiile potrivite sau se joacă cu alte noțiuni învățate, devenind mai conștienți și mai responsabili.

Am întrebat-o pe Ana cum este să folosești acest instrument la debut de an școlar, la orele de matematică:

La început, copiii luau asta ca pe o joacă și rapid ajungeau să conștientizeze că este un mod de lucru serios care presupunea atenție, implicare și determinare. Când realizează că nu e chiar distracție, uneori nu vor să mai lucreze pe aplicație și îi las. Dar în scurt timp, îmi spun că vor să lucreze online, că le place și așa ajung cu ei să îi fac implicați și responsabili de învățarea lor. ASQ este un instrument care îi face pe elevi să se înțeleagă și să înțeleagă cum să învețe.”

Începutul a fost dificil, dar ASQ crește de la o lună la alta la nivel de utilizatori

I-am întrebat pe Ana și Cătălin care a fost reacția după ce au dat drumul acestei platforme. El mi-a răspuns cu părere de rău că se aștepta ca această aplicație să explodeze și să fie la mare căutare, adoptată de toată lumea pentru că a fost gândită special pe nevoile profesorilor și ale elevilor din România. A integrat în ASQ feedbackul primit de la Ana, de la colegi de-ai ei și de la elevi pe parcursul a doi ani.

Când cei doi au povestit și popularizat ASQ pe rețelele de socializare sau la întruniri cu cei din catedră, profesorii au fost rezervați și se temeau să îi dea o șansă pentru că ei nu erau familiarizați cu tehnologia. Începutul a fost lent și cu lupte de convingere pentru educarea celor din sistem despre utilitatea platformei, dar la începutul anului 2019, aplicația a avut o creștere de 300% iar pe zi au între 300 și 400 de utilizatori. Asta le-a arătat că se poate.

O altă provocare a fost lipsa de conținut, care nici până în prezent nu e suficientă, existând materiale doar pentru trei discipline: Matematică, Limba Română și Istorie. Este nevoie de timp pentru a urca toate informațiile și nimeni nu face asta gratis. Au reușit să obțină fonduri printr-un proiect educațional, unde Ana a făcut rost de tablete pentru elevi.

Împreună cu ajutorul CIVICA, care a facilitat obținerea unei sponsorizări de la compania Amazon, Ana a putut să plătească profesorii care au contribuit la crearea materialelor educaționale. Între timp au rămas fără bani, dar familia Ungureanu continuă să aibă nevoie de susținere în completarea conținutului didactic.

În plus, gestionarea platformei și lucrul constant pentru buna funcționare a acesteia necesită mult timp. Ana mi-a confesat că de multe ori ei renunță la somn pentru a face ca totul să meargă cum trebuie, dar e încrezătoare că poate obține mai mult din această inițiativă.

I-am întrebat ce îi face să continue să creadă în proiectul și visul lor chiar și în zilele grele, când pare că totul e copleșitor.

Ana mi-a explicat că tot ce face este pentru copii, cu gândul că îi ajută și că îi sprijină în dezvoltarea lor, iar Cătălin mi-a spus că el crede enorm în acest proiect și că nu are cum să nu fie o soluție reală pentru dezvoltarea continuă a elevilor și a mediului de învățământ. Este pasionat de perfecționarea platformei și se dedică întru totul pentru că vrea un viitor mai accesibil, indiferent de mediul din care provine copilul.

În plus, această inițiativă pentru educație a celor doi reprezintă cu adevărat un pas înainte pentru stimularea învățării, în contextul în care România se plasează pe penultima poziție, dintre cele 28 de state UE, la indicatorul performanței de citire. Faptul este consemnat în studiul PISA (Programul pentru Evaluarea Internațională a Elevilor), realizat în anul 2015 de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică.

Comunitatea locală de profesori poate contribui în mod direct la dezvoltarea platformei

Cătălin mi-a spus că nimic nu poți face în viața asta fără puțină susținere, fără sprijin de la cei care ar putea influența major inițiativa sau proiectul tău. Ar avea nevoie de sponsorizări pentru bugete de dezvoltare pe partea de software ca să îmbunătățească funcționalitatea aplicației, dar nu numai.

Momentan, cel mai mult au nevoie de sprijin de la cadrele didactice sau a celor competenți pe un subiect școlar pentru adăugarea de conținut nou și de calitate pe discipline.

De exemplu, profesorii ar putea utiliza acest instrument pentru organizarea semestrială și anuală a materiei ca să completeze informațiile existente pe website. În felul acesta, ei vor dispune de conținut constant ce poate fi reciclat an de an, eliminând orele interminabile de pregătire a lecțiilor. Petrec mai mult timp o singură dată pentru a urca informațiile online, iar apoi se folosesc de ele în permanență și adaugă completări doar acolo unde e nevoie.

În plus, soții Ungureanu au întocmit un plan îndrăzneț pentru dezvoltarea ASQ, o direcție fiind crearea de workshop-uri pentru profesori. Scopul este de a îi iniția și ghida practic pe aceștia în utilizarea la clasă a platformei pentru a profita la maximum de beneficiile pe care le oferă platforma. Astăzi, caută și persoane care să se implice în realizarea workshop-urilor, dar și în livrarea lor.

„Dezvoltăm aplicația cu atenția îndreptată în egală măsură către elevi, profesori și părinți. Așteptăm sugestii, păreri, cereri de funcționalități noi, raportări de erori, sau orice informație care ne ajută să îmbunătățim ASQ.

 

Acest material este realizat în cadrul proiectului Cetățenii Conduc. Ai puterea fără să fii politcian, implementat de Asociația CIVICA. Ioana este freelancer content writer, profesor de limba engleză și cea care documentează inițiativele cetățenești din cadrul proiectului. Îi puteți scrie la ioana.faghian@asociatiacivica.ro.