Vino alături de tineri să scoți Iașul din zona lui de confort. 3 Proiecte de TINERET inițiate de ieșeni te cheamă să faci parte din povestea lor

E duminică după-masă și voi sunteți toți aici pentru a vă îngriji de orașul vostru — ceea ce e super-tare. Felul în care îți petreci fiecare oră din viața ta spune multe despre cine ești și cine vrei să devii”, îi salută Cristi Neagoe pe cei câteva zeci de tineri participanți la dezbaterea „Tinerii Modelează Iașul”.

Au venit în zi de FEstudIS Iași, pe 6 mai, la Casa de Cultură a Studenților, să sărbătorească luna mai printr-un start-up civic, cu proiecte care aduc nevoile tinerilor în prim-plan.

Ana și Cătălin Ungureanu le-au propus să li se alăture ca să populeze cu conținut și să promoveze „Altă Întrebare”.

Este prima aplicație de self-learning, gratuită și în limba română, din țară.

Raluca Iordăchianu i-a invitat pe cei din sală să rafineze un plan prin care companiile din Iași vor primi certificate „Prietenul Tinerilor” dacă prioritizează nevoile și aspirațiile proaspeților angajați.

Mădălina Iordache a vorbit despre Green Imapct, un program prin care elevii ieșeni își dezvoltă inteligența culturală și un stil de viață sustenabilă.

Cele trei proiecte reprezintă un exercițiu colaborativ.

Comunitatea ieșeană, reprezentanți locali și actori din mediul privat se alătură inițiatorilor și implementează împreună ideile.

Oricine este bine-venit lângă inițiatori.

Lasă-ți amprenta pe un Iași care metabolizează aspirațiile tinerilor prin proiecte concrete.

Cele trei inițiative de TINERET au fost adoptate de trei consilieri locali:

– Tudor Dornean (PNL),
– Bogdan Crucianu (PSD)
– Răzvan Timofciuc (PNL).


Șerban Vornicu, de la IULUS, a vorbit despre triunghiul esențial pentru dezvoltarea orașului, format din tineri, universități și companii. Plecând de la studiul realizat de experți ai Băncii Mondiale, „Orașe Magnet: Migrație și Navetism în România”, Șerban a arătat cum a intrat în strategia IULIUS, un obiectiv care vizează conectarea triunghiului: tineri, universități, companii.

În luna mai, IULIUS va facilita un proces de matching, prin care inițiatorii celor trei proiecte de TIneret să găsească în rândul companiilor, parteneri pentru dezvoltarea proiectelor pe care le-au propus.


Înainte de sesiunea de pitch-uri, Cristian Neagoe, co-fondator Street Delivery România și inivitatul special al evenimentului, a punctat că tinerii pică în hiatul dintre un discurs glorificator și un comportament social care-i izolează:

Eu sunt Cristi Neagoe și trebuie să vă mărturisesc ceva.

Am fost invitat aici să țin un discurs –inspirațional?, motivațional?, depresiv?, cum vreți să-i spuneți – despre TINERI și puterea lor de-a schimba lumea. Mi-au zis că TREBUIE să vorbesc 20 de minute, că-s invitat special, dar mie nu-mi place să vorbesc mult, că vă plictisiți. Iar dacă mă pornesc, s-ar putea să nu mai termin.

Așa că mi-am pregătit un scurt discurs și o să vă arăt și-un video.
Permiteți-mi să îl declam:

Tinerii! Ah, tinerii! Viitorul țării! Mândria României! Leoaică tânără, iubirea! Tinere speranțe. Tinerii frumoși și liberi. Entuziasmul lor, energia lor extraordinară, capacitatea lor, BACALAUREATUL lor!

Ați tot auzit lucrurile astea.


Când vine însă vorba să-i ascultăm pe tineri, mai toată lumea le dă cu SEEN, cu IGNORE, cu DISMISS:
– că n-au suficientă experiență;
– că nu sunt multe lucruri în CV-ul lor – deși nici nu li s-a dat șansa să facă ceva pentru a-l umple;
– că internship-uri neplătite și voluntariate peste voluntariate, de parcă munca lor n-ar valora nimic;
– salarii de mizerie și promisiuni neîmplinite „de creștere în organizație”.


Ideile tinerilor nu sunt luate în seamă de cele mai multe ori și de aceea ei pleacă, nu votează, nu se implică politic, nu-i interesează.


Cum să-i intereseze dacă nu primesc atenție?


Iar când ies la proteste pentru ceva în care cred, li se spune că-s „manipulați”, că-s “TFLiști”.


Transport gratuit cu trenul – ăsta nu-i tocmai un lucru rău, dar nici de ajuns. Măcar așa poți să pleci pe gratis și să nu te mai întorci.


Dar uneori, în acest ocean de lucruri care vă dezamăgesc pe voi, tânăro și tânărule, mai apare câte o sclipire, câte o întâmplare rară, cum e această duminică în care ne-am întâlnit aici să discutăm niște idei care ar putea să vă facă viața mai bună în oraș.

„Vă chem să mobilați strada cu ideile voastre”, a lansat Cristian Neagoe și invitația la Street Delivery Iași.

Pe 4 mai tocmai a fost lansat call-ul de proiecte pentru a 6-a ediție din acest an, care vizează orașele „smart” și va avea loc în perioada 15-17 iunie.

Invităm cetățeni, organizații și companii să propună moduri prin care orașele noastre să devină mai inteligente, mai vii, mai prietenoase cu locuitorii lor”, notează organizatorii pe pagina evenimentului.

Altă Întrebare

prima aplicație de self-learning din România – gratuită și în limba română

Sesiunea de pitch-uri a fost deschisă de Ana și Cătălin Ungureanu. Au dezvoltat aplicația „Altă Întrebare” prin care tinerii pot învăța autonom, urmând un scenariu personalizat și interactiv.

Ana Ungureanu este profesoară de matematică și spune că totul a pornit de la nevoia ei de-a lucra cu fiecare elev în mod individual. Cătălin, soțul ei, este programator și a dezvoltat arhitectura platformei. „Aș vrea să vă pot transmite ce înseamnă pentru un elev să lucreze în clasă, pe această aplicație. Nu au curajul să apese pe buton și să vadă punctajul pe care-l află instantaneu. «Apăsați dumneavoastră», îmi spun”, povestește Ana. Amintește de situații în care copiii au rezolvat probleme pe care nu se așteptau să le înțeleagă:„aș vrea să vă pot transmite ce eliberare și ce bucurie trăiesc atunci.”

Pe „Altă întrebare”, fiecare utilizator lucrează în ritmul său, la orice lecție, acompaniat de explicații video, exerciții, jocuri, exemple și teste. Își poate urmări evoluția și află cât la sută mai are până stăpânește o noțiune, un capitol sau o întreagă materie. Își poate vedea colegii din clasă, ca să se ambiționeze.

Ana și Cătălin au schițat planul de acțiune:


1. DEZVOLTAREA CONȚINUTULUI

  • popularea aplicației cu conținut
  • contactarea editurilor pentru propuneri de parteneriate
  • contactarea profesorilor-autori pentru a-i ruga să ofere materiale didactice create de ei sau pentru a-i încuraja să-și introducă singuri materialele în aplicație
  • încărcarea în aplicație a materialelor didactice obținute de la profesori și edituri

2. PROMOVAREA APLICAȚIEI

  • dezvoltarea echipelor de ambasadori:
  • vizite în școli și licee pentru a încuraja elevii și profesorii să folosească aplicația
  • realizarea unor materiale video care evidențiaza beneficiile aplicației (utilizarea la clasă și self-learning)
  • promovare in social media:
  • postări frecvente pe pagina de facebook cu materiale relevante din educație (articole, stiri, evenimente, clipuri)
  • postări cu activitatea grupului de lucru Altă Întrebare
  • PR și copywriting: întreținerea relației cu media și conceperea mesajelor de promovare

Proiectul a fost adoptat de Tudor Dornean, consilier local PNL, căruia inițiatorii i-au propus să-i sprijine în strategia de promovare. „Este vorba despre un instrument care pornește din Iași”, punctează Cătălin Ungureanu. „Ar fi cum nu se poate mai nimerit să fie sprijinit de consilieri din Iași și inspectori școlari din Iași.”

Intră și tu în grupul civic de dezvoltare și promovare a aplicației „Altă Întrebare”. Trimite-ne un mesaj la adresa contact@asociatiacivica.ro cu titul „Altă Întrebare”.


Certificate „Prietenul Tinerilor” pentru Companiile din Iași

un studiu despre nevoile tinerilor pe piața muncii, un barometru de măsurat „prietenia” angajatorilor față de tineri și teste de compatibilitate între tineri și angajatori

Raluca Iordăchianu a trecut împreună cu tinerii din sală printr-un maraton de statistici care arată ce-și doresc Millennialii, sau generația născută în anii ’90, de la locul de muncă. Le propune o strategie prin care tinerii ieșeni își pot modela mediul de lucru, în oraș.

Planul de acțiune are trei pași:

  • Realizarea unui studiu referitor la nevoile și dorințele tinerilor din Iași în ceea ce privește piața muncii, dincolo de etaloanele clasice (stabilitate, beneficii salariale, prestigiul companiei etc.);
  • Dezvoltarea unui instrument de măsurare a gradului de ‘prietenie’ a companiilor din Iași, care să conțină indicii care reies din studiul anterior;
  • Emiterea certificatelor „Prietenul tinerilor” pentru companiile care răspund cel mai bine nevoilor și dorințelor generației de astăzi.

Raluca Iordăchianu detaliază beneficiile unui astfel de plan. Tinerii au ocazia să modeleze climatul și cultura organizațională a angajatorilor, iar companiile ajung să-și sporească capacitatea de-a atrage talente, își loializează tinerii angajați și sporesc productivitatea, contribuind la împlinirea angajaților.


Alături de comunitatea locală, Raluca propune să:

  • Coagulăm un comitet reprezentativ pentru tineri, format din reprezentanți ai asociațiilor studențești și pentru tineret;
  • Încheiem parteneriate cu universitățile din Iași pentru sondarea nevoilor tinerilor din Iași în ceea ce privește piața muncii;
  • Inspirăm actori din mediul academic și privat să contribuie la elaborarea și popularizarea instrumentului de măsurare a receptivității companiilor față de realitatea dorită de generația actuală la locul de muncă;
  • Creăm unui site prin care vor fi promovate cele mai prietenoase companii din Iași. Complementar, aici tinerii își pot face un test de compatibilitate cu un agajator.

Proiectul a fost adoptat de Bogdan Crucianu, consilier local PSD, care și-a asumat ca obiectiv de mandat să sprijine dezvoltarea unui Consiliu Consultativ al Tinerilor.

Intră și tu în grupul civic de elaborare a certificatelor „Prietenul Tinerilor” pentru companii. Trimite-ne un mesaj la adresa contact@asociatiacivica.ro cu titul „Certificat – Prietenul Tinerilor”.


Green Impact

  • sesiuni de dezvoltare a abilităților „soft” și-a inteligenței culturale
  • workshop-uri de reciclare pentru stiluri de viață sustenabile
  • Mădălina Iordache face parte din AIESEC și îi invită pe tineri să contribuie la dezvoltarea unui proiect care dezvoltă inteligența culturală și stilurile de viață sustenabile în rândul tinerilor, prin experiențe practice.

    Green Impact vizează „Dezvoltarea personală a liceenilor într-un mediu multicultural și expunerea lor la mentalități din jurul lumii, pentru a ieși din zona lor de confort”, explică Mădălina. La prima ediție au participat 112 elevi, care s-au întâlnit cu voluntari internaționali din Canada, China, Mexic și Egipt. Organizații precum Uleiosul, Uleiosul, REDU, UpsideDown, MAI BINE i-au ajutat să pătrundă în culisele unei vieți sustenabile, care diminuează risipa resurselor.

    Green Impact 2018

    Anul acesta, Mădălina își propune să aducă experiența aceasta în rândul a 150 de elevi ieșeni. Invită comunitatea să i se alăture, ca să dezvolte o strategie prin care workshop-urile să poată fi accesate gratuit de cât mai mult adolescenți, pe o durată de 5 săptămâni (23 iunie – 5 august )

    Enumeră partenerii care ar putea să contribuie la o experiență verde pentru elevii ieșeni, care să le schimbe perspectiva, fără să li se livreze strop de teorie:„Sigurec, Rorec, Centrul municipal de colectare-Ecotic, Salubris, RecoLamp, Green Fiber, Zero Waist, Upside Down, Apa Vital, Recycle International SRL”.

    Singurele costuri, arată Mădălina, sunt cele asociate cu cazarea voluntarilor internaționali și costurile pentru logistica workshop-urilor. De asemenea, pentru că mulți elevi n-au oportunitatea de-a afla de program, Mădălina invită ieșenii să dezvolte împreună o campanie de promovare.

    Proiectul a fost adoptat de consilierul local Răzvan Timofciuc, de la PNL, care în alt eveniment dedicat tinerilor, se angajase să susțină proiectele lor care vizează responsabilitatea față de mediu.

    Intră și tu în grupul civic, alături de Mădălina Iordache și contribuie la încheierea parteneriatelor prin care elevii ieșeni pășesc dincolo de discriminări și stereotipuri disfuncționale. Trimite-ne un mesaj la adresa contact@asociatiacivica.ro cu titul „Green Impact”.

    Intră în joc: colaborează și construiește

    În finalul dezbaterii, tinerii din sală au intrat în grupuri de discuții cu inițiatorii și consilierii adoptivi. În continuare, cele trei proiecte au nevoie de cât mai mulți ieșeni care să iasă din zona de confort și să pună fiecare, o piesă de puzzle în imaginea de ansamblu.

    Pentru prima dată în istoria omenirii, în compoziția societății se află un procent atât de ridicat de persoane cultivate și educate. Sociologii spun că este și pentru prima oară când conștiința socială activează atât de multe persoane care acționează pentru echitate, urmărind un bine colectiv, iar nu doar personal.

    Așa s-a ajuns ca la mijlocul anilor ’90 să se vorbească despre politicile generative. Pornesc de la ideea că realitatea nu trebuie să fie o fatalitate, hotărâtă de sus în jos, care inundă viața oamenilor și-i obligă să se adapteze sau să se resemneze.

    Dimpotrivă, politicile generative permit oamenilor să-și creeze ei înșiși realitatea, colaborând pentru găsirea și implementarea celor mai bune soluții. Este vorba despre recuperarea libertății de conștiință într-o manieră cât se poate de practică.

    Dacă înțelegi realitatea, dar nu poți acționa asupra ei, atunci te găsești sub imperativul „gândește și supune-te”. Libertatea înseamnă să-ți onorezi înțelegerea prin acțiune. Și tot mai multe cadre îți permit să-ți actualizezi gândurile și valorile, prin acțiune directă.


    Încearcă anul acesta și Street Delivery Iași.

    Tema este „Smart Cities?”, iar organizatorii spun că „semnul întrebării din titlul ei nu-i întâmplător. Chestionăm capacitatea tehnologiei de a ne face mai deștepți, mai înțelepți, mai buni. Invităm cetățeni, organizații și companii să propună moduri prin care orașele noastre să devină mai inteligente, mai vii, mai prietenoase cu locuitorii lor. Dorim să creăm un micro-habitat în mijlocul străzii Vasile Pogor pentru soluții care pot îmbogăți, simplifica și îmbunătăți viața în oraș.”

    Eveniment organizat în colaborare cu