Laura Frențescu-Tordai: Pre-semnalizarea trecerilor de pietoni în Iași

– Cum vrei să faci din Iași, un oraș pentru oameni?

Semnalizarea mai bună a trecerilor de pietoni prin marcaj pe carosabil, cu semnul de presemnalizare trecere pietoni și/sau prin iluminat suplimentar a zonei unde se află zebra. Înaintea trecerii de pietoni pot fi plasate obstacole (de beton) care să împiedice parcarea autovehiculelor (acestea blocheaza vizibilitatea si cresc riscul de accidentare) Indicatoarele rutiere pot avea un sistem luminos (led-uri cu alimentare solară spre exemplu – sunt ieftine și ușor de folosit). În calitate de șofer, consider că e necesar să avem o mai bună vizibilitate și avertizare asupra trecerilor pietonilor pentru siguranța sporită a tuturor participanților în trafic.

– De ce crezi că Iașul are nevoie de așa ceva?

Toți avem nevoie să ne deplasăm repede pentru a ne rezolva task-urile de pe lista de to-do-uri, însă este important ca cei mai vulnerabili participanți la trafic, pietonii, și în special vârstnicii și copiii, să poată să se deplaseze în oraș fără ca aceasta să fie o experiență traumatizantă. Șoferii de asemenea au nevoie de marcaje clare pentru a putea vedea și reacționa promt, în cazul oricărui pieton care dorește să traverseze. Multe semnalizări sunt șterse de pe șosea sau indicatoarele sunt obturate de alte obiecte (reclame, crengi netunse).

– Cam câți oameni ar beneficia de soluția ta sau ce grup-țintă vizezi?

Toți pietonii care vor traversa trecerile de pietoni îmbunătățite pentru a asigura o siguranță sporită, atât din zone aglomerate, cât și din zone rezidențiale cu mulți copii.

– Cum poate fi implementată soluția?

Pot fi vopsite pe carosabil semne de pre-semnalizare a trecerii de pietoni. Pot fi montate pe indicatoarele de trecere, iluminat cu led și alimentare solară. Pot fi amplasate pe partea carosabilă, înaintea fiecărei treceri de pietoni, obstacole care să împiedice parcarea sau pot fi vopsite evidențiat marcaje dungate pentru oprirea interzisă.

– În cât timp ar putea fi implementată soluția?

Soluția poate fi scalată în funcție de resursele disponibile (câte echipe de lucru se pot forma, câte materiale disponibile există) în funcție de numărul de zebre pe care dorim să le îmbunătățim. În condițiile în care o echipă poate vopsi într-o noapte 6 marcaje relativ apropiate, ca distanță între ele – între orele 23pm – 2am în 4×20=80 de zile, o echipă ar putea amenaja 480 de treceri de pietoni. Modificarea indicatoarelor rutiere poate fi făcută de către studenți (TUIași) și voluntari în ateliere de lucru.

– Care sunt nevoile proiectului? (De exemplu, ce-ar putea face autoritățile locale și ce pregătire ar trebui să aibă oamenii din grupul de lucru?)

Autoritățile locale pot pune la dispoziție mașinile folosite pentru marcarea carosabilului. De asemenea, pentru manevrarea mașinilor, trebuie operatori specializați. Voluntarii pot asista și ajuta la efectuarea marcajelor. De asemenea, autoritățile trebuie să colaboreze cu poliția locală pentru a asigura siguranța operațiunilor de marcaj. Pentru iluminarea indicatoarelor trebuie mai întâi, un proiect electric minimal, senzor solar, becuri led, materiale pentru fixarea sistemului de iluminat pe indicator. Pentru plasarea obstacolelor, municipalitatea dispune de macarale pentru manevrarea acestora. De asemenea, este nevoie de operatori și blocuri de beton sau alte obstacole.

– Calculează un buget estimativ pentru implementarea proiectului.

Costuri:
– Vopseaua pentru realizarea unui singur marcaj (sponsorizare ?)
– Benzina și consumabilele utilitarelor
– salariul operatorilor specializați
– sistem iluminare led (sponsorizare/crowdfunding – fiecare donează pentru o zebră în cartierul său)
– montarea sistemului de iluminat (voluntari, practică studențească)

Intră în dialog cu Laura Frențescu-Tordai
Dacă și tu ai nevoie de soluția aceasta sau ai o idee despre cum poate fi implementată mai eficient, sparge gheața și solidarizează-te. Nu discredita soluția propusă, poartă un dialog constructiv și contribuie la un oraș cu oameni mai atenți unii la alții și mai sensibili la nevoile comune.

Află mai multe despre „Cetățenii dau viață spațiului public” și intră în jocul revitalizării urbane care pornește de la cetățeni.