Adrian L.: autostradă suspendată peste calea ferată

– Ce soluție vrei să implementezi colaborativ, alături de alți ieșeni și cu sprijinul aleșilor și-al administrației locale?

Așa cum Madridul a realizat o coloană vertebrală subterană auto care unește toate cartierele din oraș și facilitează un trasport auto rapid și civilizat fără întreruperi pietonale, propun ca Iașul să realizeze o structură supraterană pe toata lungimea căii ferate din zona Păcurari până în zona CUG/Ciurea, cu ieșiri spre cartierele Păcurauri, Dacia, Zimbru, Alexandru, Mircea, Cantemir, Nicolina, Frumoasa, CUG, Breazu, Ciurea. De ce suprateran? Suprateran deoarece este mai ieftin, nu va deranja populația pentru că este deja un spațiu de circulație feroviară și nici nu vor fi probleme de expropriere sau mutare imobile.

– De ce crezi că Iașul are nevoie de această măsură?

Ar fluidiza foarte mult traficul în oraș, aceasta fiind cea mai mare problemă, la ora actuală, a orasului. Pe viitor va deveni din ce în ce mai acută.

– Câți oameni estimezi că ar beneficia de soluția ta sau ce grup-țintă vizezi?

Toți posesorii de mașini personale, firmele de distribuție, mijloacele de transport public, toți cetățenii orașului și turiștii care îl vor vizita. Zeci de mii de persoane zilnic.

*Notă: un astfel de proiect ar ridica întreg orasul din punct de vedere economic. Ar însemna o adevarată industrie și o mulțime de oameni care ar fi implicati într-un astfel de proiect. Deja Iașul are un exemplu în ceea ce a însemnat proiectul Pallas.

– Prezintă pe scurt etapele proiectului.

• Protocoale de colaborare între Ministerul Transporturilor, Primăria Iași.
• Proiectarea arhitecturală a autostrăzii suspendate.
• Realizarea unei documentații tehnice și financiare a proiectului autostrăzii supendate.
• Realizarea documentației pentru depunerea proiectului și accesarea de fonduri europene în vederea dezovoltării infrastructurii.
• Stabilirea unui target de execuție, cu penalizări în situații de întârziere și cu bonus în situația finalizării lucrării înainte de termen.
• Contractarea firmelor de execuție a lucrărilor.

– Estimează cât crezi că ar dura fiecare etapă de la punctul anterior.

• Încheierea protocolului între instituțiile implicate: 1-2 luni.
• Proiectarea arhitecturală: 2-3 luni;
• proiectele de fezabilitate, tehnice și financiare: 2-3 luni.
• Depunerea și aprobarea fondurilor UE: 3-4 luni.
• Realizarea execuției: 3-4 ani.

*Notă: în Madrid lucrarea a demarat în 2002 și era stabilit a fi gata în 2008. S-au finalizat toate lucrările în 2006, iar complexitatea lucrărilor a fost mult mai mare, fiind realizate integral subteran.

– Care sunt nevoile proiectului? (De exemplu, ce-ar putea face autoritățile locale și ce pregătire ar trebui să aibă oamenii din grupul de lucru?)

Ingineri proiectanți, juriști, contabili, experți în accesare fonduri europene.

Ai deja în vedere o echipă de colaboratori?

Nu.

Intră în dialog cu Adrian L.
Dacă și tu ai nevoie de soluția aceasta sau ai o idee despre cum poate fi implementată mai eficient, sparge gheața și solidarizează-te. Nu discredita soluția propusă, poartă un dialog constructiv și contribuie la un oraș cu oameni mai atenți unii la alții și mai sensibili la nevoile comune.