Ioana Amăriuței: rastele de biciclete sugestive – pe locul de parcare ocupat de o mașină încap 10 bicilete

– Ce soluție vrei să implementezi colaborativ, alături de alți ieșeni și cu sprijinul aleșilor și-al administrației locale?

Montarea a 5 rastele de biciclete sugestive pentru ideea că pe locul unei mașini pot fi parcate 10 biciclete. Amplasarea acestora pe artere principale din Iași unde există locuri de parcare sau în spații vizibile și frecvent tranzitate de bicicliști și pietoni va avea un impact vizual puternic pentru ieșeni, indiferent că aceștia sunt pietoni, bicicliști sau șoferi.

– De ce crezi că Iașul are nevoie de această măsură?

Rastelele propuse au o triplă funcționalitate. Pe de o parte acoperă necesitatea unei parcări eficiente și în siguranță a bicicletelor în locuri aglomerate din oraș. Fiecare rastel oferă posibilitatea parcării a 10 biciclete. Pe de altă parte, rastelele vor fi montate pe un cadru metalic care are formă unei mașini ceea ce determină un puternic impact vizual-practic oricine poate observa intuitiv că pe locul unei mașini pot fi parcate 10 biciclete. Ceea ce poate conduce la încurajarea mersului pe bicicletă și susținerea simbolică a deplasărilor pe bicicletă în oraș, ca parte a mobilității urbane sustenabile. De asemenea, rastelele pot fi prevăzute cu pompe pentru umflarea roților și alte instrumente pentru operațiuni minore de mecanică de bicicletă la îndemână în zone cheie din Iași.

Amplasarea acestor rastele va fi realizată în locuri extrem de vizibile și în același timp tranzitate intens. Pentru un impact vizual puternic propunem preluarea unui loc de parcare laterală existent de-a lungul străzilor, în șirul de mașini parcate, fiind montată și mașină-rastel de biciclete (str. Sf. Lazăr, bdul Copou). De asemenea, importantă este amplasarea în zone circulate intens, în apropierea uncor puncte de interes-ex. zona Palas (în partea din fața Palatului Culturii, sau Moldova), pe pietonalul Ștefan cel Mare, str. Lăpușneanu sau lângă Teatrul Național, zonă Tudor Vladimirescu. Bineînțeles suntem deschiși pentru propuneri și găsirea locurilor cele mai potrivite și cu impact.

Astfel, mizăm pe funcționalitate, dar și pe impactul educativ pe care îl pot avea acest tip de rastele.

– Câți oameni estimezi că ar beneficia de soluția ta sau ce grup-țintă vizezi?

Sunt mai multe categorii de grupuri țintă. În primul rând, bicicliștii ieșeni care circulă în zonele propuse, lucrează sau învață în apropiere, ori pur și simplu doresc să își petreacă timp de calitate alături de prieteni (zonele propuse fiind interesante și din punct de vedere al teraselor, spre exemplu). În general, vorbim de persoane de peste 20 de ani, active care folosesc bicicletă atât ca modalitate de recreere, cât și ca mijloc de transport.

Bicicliștii cu probleme minore la bicicletă sau care trebuie doar să își umfle roțile, spre exemplu vor fi de asemenea atrași și vor caută rastelurile propuse deoarece le oferă posibilitatea de a îmbunătăți starea bicicletei lor în mod gratuit.

Amplasarea a câte unui rastel în campusurile universitare va încuraja deplasările pe bicicletă în Tudor Vladimirescu și Copou sau între aceste zone, adresându-ne în mod evident studenților.

Indirect, sunt vizați pietonii și șoferii, prin impactul vizual al rastelurilor de biciclete propuse.

Un calcul simplu, pesimist arată că aceste rastele ar putea fi folosite de peste 18.000 de ori anual.

– Prezintă pe scurt etapele proiectului.

1. realizarea proiectului
2. găsirea furnizorului
3. realizarea rastelurilor
4. stabilirea locurilor clare de montare a rastelelor prin parteneriate cu primăria și poliția rutieră
5. montarea rastelelor și echiparea lor cu materialele necesare
6. comunicarea proiectului: lansare, media, social media-invitarea ieșenilor să le folosească, explicarea beneficiilor mersului pe bicicletă -beneficii la nivel personal și comunitar.

– Estimează cât crezi că ar dura fiecare etapă de la punctul anterior.

1. realizarea proiectului (2 săpt)
2. găsirea furnizorului (2 săpt)
3. realizarea rastelelor (max. 2 luni)
4. stabilirea locurilor clare de montare a rastelelor, obținerea tuturor avizelor necesare-prin parteneriate cu primăria și poliția rutieră (max. 2-3 luni)
5. montarea rastelelor și echiparea lor cu materialele necesare (2 săpt)
6. comunicarea proiectului: lansare, media, social media-invitarea ieșenilor să le folosească, explicarea beneficiilor mersului pe bicicletă-beneficii la nivel personal și comunitar (2 săpt)

– Care sunt nevoile proiectului? (De exemplu, ce-ar putea face autoritățile locale și ce pregătire ar trebui să aibă oamenii din grupul de lucru?)

Am avea nevoie de 2 categorii de oameni în implementarea proiectului:
1. autoritățile locale care să faciliteze procesului de obținere a avizelor și să aibă deschiderea pentru identificarea celor mai bune locuri pentru amplasarea rasteleloe.
2. comunitatea locală care să constituie un grup de lucru format din arhitect/designer obiecte pentru proiectare și persoane active care pot ajuta la îndeplinirea celorlalte obiective vizate în etapele proiectului.

Ai deja în vedere o echipă de colaboratori?

Comunitatea ProBikeAddiction, dar suntem mereu încântați să cunoaștem oameni noi, interesați de a se implica în proiecte importante pentru comunitatea lor.

Intră în dialog cu Ioana Amăriuței
Dacă și tu ai nevoie de soluția aceasta sau ai o idee despre cum poate fi implementată mai eficient, sparge gheața și solidarizează-te. Nu discredita soluția propusă, poartă un dialog constructiv și contribuie la un oraș cu oameni mai atenți unii la alții și mai sensibili la nevoile comune.